Klinik Eğitime Yaklaşım
Klinik Eğitime Yaklaşım Sunum Planı
- Giriş
- Klinik Eğitim
- Yeterliliğe Dayalı Eğitim
- Sunum Tiplerine Göre Hatırlama Yeteneği
- Eğitmen Ve Katılımcı Sorumlulukları
- Özet
Giriş
Klinik eğitime yaklaşım, sağlık çalışanlarının mesleki performanslarını geliştirerek, başvuran ya da hizmeti alan kişilere güvenli ve yüksek kalitede hizmet vermeyi amaçlar. Bu sunumda, klinik eğitim (beceri eğitimi) yaklaşımının temel prensipleri ve uygulamaları hakkında bilgi verilecektir. Yeterliliğe dayalı eğitim, hümanistik eğitim teknikleri ve öğrenmeye hakim olma yaklaşımı gibi konular detaylı olarak ele alınacaktır.
Türk Kızılay Esenyurt İlk Yardım Merkezi
Hayat Kurtarmak İçin İlk Adımı At !
Klinik Eğitim (Beceri Eğitimi)
Sağlık çalışanlarının mesleki performanslarını geliştirerek başvuran ya da hizmeti alan kişilere güvenli ve yüksek kalitede hizmet vermektir.
Beceri eğitiminin ilkeleri nelerdir?
- Katılımcı öğrenmeye hazır hale getirilmelidir,
- Yetişkinlere daha önceden bildikleri yada yaşadıkları bilgilere dayanarak öğretmelidir,
- Katılımcılara neleri öğrenmeleri gerektiği anlatılmalıdır.
- Çeşitli eğitim teknikleri ve yöntemleri kullanarak öğrenme kolaylaştırılmalıdır,
- Bir eğitmen denetiminde, gerçeğe benzer ortamlarda bir beceriyi kazandırmak ve beceride yeterli hele getirmek önemlidir,
- Beceride yeterli seviyeye ulaşmak için tekrar yapmak gereklidir,
- Uygulamadan hemen sonra yapılmalıdır,
- Olumlu olmalıdır,
- Yargılayıcı olmamalıdır.
Klinik eğitim yaklaşımının ana özellikleri nelerdir?
- Yeterliğe dayalıdır,
- Öğrenmeye hakim olma kavramından yola çıkar,
- Yeni beceriler öğrenmede hümanistik eğitim teknikleri kullanılır.
Yeterliğe Dayalı Eğitim (YDE) nedir?
- Geleneksel eğitim sürecinden farklı olan yeterliliğe dayalı eğitim modelinin esası yaparak öğrenmedir.
- YDE, temelde sosyal öğrenme teorisine dayanır. Bu teoriye göre, ideal şartlar oluşturulduğunda en hızlı ve etkili öğrenme bir beceri veya etkinliği ustaca yapan bir kişiyi gözlemleyerek gerçekleşir.
Sunum tipine göre hatırlama yeteneği ilişkisi nedir?
- YDE bilimsel temele dayanmaktadır.
- Kişilerin katılımcı yöntemlerle öğrendiklerinde, hatırlama yetenekleri dinleme ve okuma gibi pasif yöntemlere göre çok daha fazla artmaktadır.
YDE’nin Başarılı Olması İçin Ne Yapılmalıdır?
- Öğretilecek beceri ve etkinlik ana basamaklara bölünür,
- Basamaklar çözümlenerek nasıl öğretilebileceği ve nasıl öğrenilebileceği araştırılır. Bu süreç standartizasyon olarak adlandırılır,
- Uygulama standart hale getirildikten sonra basamak ve işlemlerin öğrenilmesini kolaylaştırmak ve performansı ölçmek için öğrenim rehberleri ve değerlendirme rehberleri kullanılır.
Yeterliliğe dayalı eğitimde performans düzeyleri nelerdir?
Beceri kazanma : Uygulanması gereken beceri ve etkinliğin basamaklarını ve gerekiyorsa basamakların sırasını bilir, ancak yardıma ihtiyacı vardır.
Beceride yeterlik : Uygulanması gereken beceri veya etkinliğin basamaklarını ve gerekiyorsa basamakların sırasını bilir ve tek başına yapabilir.
Beceride ustalaşma : Uygulanması gereken beceri veya etkinliğin basamaklarını ve gerekiyorsa basamakların sırasını bilir ve yetkin bir şekilde yapabilir.
Beceri Eğitiminde Öğrenmeye Hakim Olma Yaklaşımı Nedir?
- Öğrenmeye hakim olma yaklaşımına göre, yeterli zaman ayrıldığı ve uygun eğitim yöntemleri kullanıldığı taktirde her katılımcı kendisine verilenleri alabilir.
- Bu yaklaşımda hedef, katılımcıların % 100’ünün öğretilen bilgi ve beceriye hakim olmalarını sağlamaktır.
Öğrenmeye Haki Olma Yaklaşımında Hangi Eğitim Yöntemleri Kullanılır?
- Düz anlatım
- Gösterim (Demonstrasyon)
- Koçluk yapma
- Beyin fırtınası
- Canlandırma (Simülasyon)
Eğitimcinin Koçluk Yapmasının Yararları
- Uygulama yaparken katılımcıları gözlemler,
- Yol gösterir,
- Gelişmelerini takip eder,
- Sorunları çözmelerine yardımcı olur,
- Geri bildirim verir,
- Katılımcıların yönlendirdikleri öğrenim deneyimlerini paylaşır,
- Kolaylaştırıcı rol oynar.
Öğrenmeye Hakim Olma Yaklaşımında Değerlendirme Nasıl Yapılır?
- Geleneksel sınav yönteminde kurstan önce ön test, kurstan sonra da son test yapılır.
- Öğrenmeye hakim olma yaklaşımında ise katılımcıların öğrenme düzeylerinin sürekli olarak değerlendirilmesi felsefesi yatar.
Öğrenmeye hakim olma yaklaşımında değerlendirmenin özellikleri;
- Yeterliliğe dayalıdır.
- Dinamiktir.
- Daha az stres yaratır.
- Kurs öncesi değerlendirmede,
- Kurs ortası değerlendirmede
Hümanistik Eğitim Tekniği Nedir?
Bu teknikte, insan vücuduna çok benzeyen anatomik modeller kullanılır. Bunun yanında öğrenmeyi kolaylaştıran slaytlar ve video bantları da kullanılabilir. Klinik eğitimi yürütürken hümanistik eğitim teknikleri kullanmak zorunludur.
İlk Yardım Eğitim Takvimi
Eğitim Süresi :
( 16 Saat ) Hafta İçi / Hafta Sonu )
Eğitim Saat Aralığı :
( Öğlen Yemek Arası 1 saat )
Eğitim Zamanları :
Sürekli Yıl Boyu
Anatomik modellerle çalışmanın yararları….
- Öğrenmeyi kolaylaştırır,
- Eğitim zamanını kısaltır,
- Hastanın maruz kalacağı riski minimuma indirir,
- Beceride yeterlik seviyesine. ulaşmak için gereken vaka sayısını azaltmakta hastaya zarar verebilecek hataları düzeltme olanağı verir.
Katılımcılar Hasta Üzerinde Çalışmaya Başlamadan Önce Eğitmen Ve Katılımcıların Gerçekleştirmesi Gerekenler Nelerdir?
Eğitmen, anatomik modeller, eğitim slaytları, video filmleri kullanarak kazanılması gereken becerileri hasta ile olan ilişkileri defalarca tekrarlayarak göstermelidir
Katılımcılar, gözetim altında gerçek duruma benzer ortamda anatomik modeller üzerinde hem becerilerini hem de hasta ilişkileri uygulamalarını defalarca tekrarlayarak yapmalıdır.
Katılımcılar, ancak model üzerinde çalışmalarla beceri kazandıktan ve beceride yeterlilik seviyesine geldikten sonra gerçek hasta ile çalışabilirler.
Eğitmen ve katılımcıların sorumlulukları nelerdir?
Eğitmen, katılımcının yeterliliğe ulaşamadığı durumlarda şunları yapmalıdır;
- Eğitim yöntemlerini gözden geçirmelidir,
- Yöntemlerini geliştirmelidir,
- Daha çok pratik yapma olanağı sağlamalıdır.
Eğitmenin Sorumlulukları
- Gruptaki kişiler arasında sağlıklı bir iletişim ortamını oluşturmak,
- Grubu öğrenmeye istekli hale getirmek,
- Öğrenmeyi kolaylaştırmak,
- Yeni bilgi ve becerinin kazanılmasında rehberlik etmek,
- Örnek tutumlar sergilemek,
- Grubu olumlu olarak yönlendirmek ve koçluk yaptırmak,
- Eğitim sonunda eğitim hedeflerine ulaşmayı sağlamak.
Katılımcıların Sorumlulukları
- Olumlu eğitim ortamının yaratılmasına katkıda bulunmak,
- Bilgi ve deneyimlerini paylaşmak,
- Etkin katılımda bulunmak,
- Örnek tutumları uygulamak
Eğitmen olma süreci nasıl olmalıdır?
İlk olarak klinisyen hizmet becerilerini kazanarak beceride uzmanlaşmak (ustalaşmak) gerekir.
Uzmanlık konusunu başkalarına etkili bir şekilde aktarabilmek için “Eğitim Becerileri Kursu”na katılmak gerekir.
Ayrıca, katılımcıların performansını değerlendirmede yeterliliğe dayalı öğrenim ve değerlendirme rehberlerini kullanma, yeni bilgiyi aktarmada etkili sunum yapabilmek için sınıf dersleri, gösterim, oyunlaştırma, vaka çalışmaları ve grup tartışmalarını da öğrenirler.
Özet
Bu sunumda, klinik eğitimin tanımı ve amaçları açıklandı. Beceri eğitiminin ilkeleri, yeterliliğe dayalı eğitim modeli ve bu modelin başarılı olması için gerekenler ele alındı. Öğrenmeye hakim olma yaklaşımı ve hümanistik eğitim teknikleri üzerinde duruldu. Ayrıca, eğitmen ve katılımcıların sorumlulukları ile eğitmen olma süreci detaylandırıldı.
Eğitime Katılma Şartları

Başvuru Evrakları ?
- Kimlik Fotokopisi
- 1 Adet Fotoğraf
Eğitimin Verildiği Yer ?
- Uygun Teknik koşullar ( Salon (Kişi Başı 3,5m² alan), Projeksiyon, Perde, U-Masa Düzeni ) olduğu takdirde en az 5 kişilik grup olmanız halinde iş yerinizde,
- Eğitim Merkezimizde (Sultaniye Mah. Sıdıka Cebecioğlu Sk. No:10 Kat :2 Esenyurt/İSTANBUL)
Merkezimiz Tarafından Verilen Materyaller ?
- İlk Yardım El Kitabı
- Kalem
- % 85 Başarı sağlayan kişilere Sağlık Bakanlığı onaylı “İLK YARDIMCI SERTİFİKA VE KİMLİK KARTI” verilmektedir.
Eğitimde Kullanılan Araç-Gereç Malzeme ?
- Yetişkin, Çocuk, Bebek İlk Yardım Eğitim Maketi,
- OED Cihazı
- Sargı ve tespit malzemeleri,
- Bandaj,
- Projeksiyon,
- Bilgisayar,
- Yazı tahtası
Eğitim Konuları?
- İlk yardım temel uygulamaları
- Olay yerinin değerlendirilmesi
- İnsan vücudu ile ilgili bilinmesi gerekenler
- Hasta- yaralının değerlendirilmesi
- Temel yaşam desteği (Suni solunum-göğüs basıncı- OED eğitimi)
- Kanamalar
- Isı dengesi bozuklukları
- Yaralanmalar
- Bilinç bozuklukları
- Kırık-çıkık ve burkulmalar
- Zehirlenmeler
- Böcek sokmaları ve hayvan ısırıkları
- Yabancı cisim kaçması ve batması
- Hasta- yaralı taşıma