İletişim Becerisi
İletişim Becerisi Sunum Planı
- Giriş
- İletişimin Tanımı
- İletişimin Amacı
- İletişim Süreci
- İletişim İlkeleri
- İletişim Biçimleri
- Empati ve Etkin Dinleme
- Soru Sorma Teknikleri
- İletişimde Hatırlamayı Kolaylaştıran Öğeler
Giriş
İletişim becerileri, günlük hayatta ve profesyonel ortamlarda başarıya ulaşmanın temel taşlarındandır. Bu sunumda, iletişimin tanımı, amaçları, süreçleri ve ilkeleri hakkında detaylı bilgi verilecek; ayrıca, etkili iletişim kurma yolları ve empati gibi kritik beceriler ele alınacaktır. Doğru ve etkili iletişim, ilişkileri güçlendirmekte ve işbirliğini artırarak hedeflere ulaşmayı kolaylaştırmaktadır.
Türk Kızılay Esenyurt İlk Yardım Merkezi
Hayat Kurtarmak İçin İlk Adımı At !
İletişim Becerisi
İletişim nedir?
Özellikle düşünce, görüş ve duyguların, yazı, resim, sözcük gibi sembollerle herkes tarafından aynı biçim ve değerde anlaşılır hale getirilmesi, paylaşılması ve karşılıklı etkinin sağlanmasıdır.
İletişimin amacı nedir?
- Kişide yeni bir tutum geliştirmek
- Var olan istendik tutumun şiddetini arttırmak
- Var olan yanlış tutumu değiştirmek
- Ortak bir anlayış oluşturmak
İletişim Süreci Öğeleri
Kaynak
Her türlü iletişimin mutlaka bir kaynağı vardır. Bu kaynak bir şahıs, grup hatta bir kuruluş olabilir. Kaynağın iletişimdeki başarısını etkileyen bazı faktörler şunlardır:
- Düşünme, yazma, çizme yeteneği
- Dinleyici ve konu hakkındaki tutumu
- Konusu ve dinleyici hakkındaki bilgisi
- Sosyo-kültürel durumu ve rolü
Mesaj (Haber-Bilgi)
İletişim sürecinde mesajlar iletilecek bilgi yada haberdir. Mesajın iletilmesinde kullanılacak şifrenin seçimi önemlidir. Bu şifre bir dil, müzik, jest, mimik, resim, karikatür yada sembol olabilir.
Kanal(Yol)
- Mesajı sunmak için kullanılan yoldur. Konuşma, görüşme, radyo televizyon, sinema, gösteri, pratik uygulama, gazete, mecmua vb. iletişimde kullanılan kanallardır.
- Bir iletişim kanalı ne kadar çok duyuya hitap edebilirse (görme, işitme, dokunma, koklama . tatma) o kadar etkilidir.
Alıcı
İletişim sürecinde son bağlantı alıcıdır. Kaynak üzerinde etkili olan tüm etmenler atıcı üzerinde de etkilidir.
Geri Bildirim (Feedback)
Alıcının mesaja karşı gösterdiği tepkilerin kaynak tarafından gözlenmesidir.
Geri bildirimin yararları şunlardır:
- Mesajın doğru anlaşılıp anlaşılmadığı
- Söylenenlerin kabul edilip edilmediği tespit edilir.
İletişimin İlkeleri
- Hizmetin verileceği rahat bir ortam
- Hizmet alan kişinin ilgi ve ihtiyacına odaklı
- Sadece gerekli bilgilerin verilmesi
- Anlaşılır sözcükler kullanma (basit ve sade bir dil)
- İki yönlü iletişim kurmadır.
İletişim Biçimleri
Sözlü İletişim
Sözlü iletişimde kullanılan dil, ses, tonlama ve iniş çıkışlar önemlidir. Sözlü iletişimde düşünceler daha kolay ifade edilir. Soru sorma ve dinleme önemlidir. Yüz yüze iletişimde hem sözlü hem sözsüz mesajlar aynı anda kullanılır.
Sözlü iletişimde,
- Hedef kişi veya kitleye uygun
- nitelikte sözcüklerin seçilmesi
- Ses tonu
- Vurgu
- Diksiyon
mesajın aktarılmasında çok önemlidir
Sözlü iletişimin etkili olmasında;
- Geri bildirim,
- Etkin dinleme
- Empati
İletişimde empati neden önemlidir?
Empati, bir kişinin kendini diğerinin yerine koyarak ne hissettiğini anlamaya çalışmasıdır. Empati ile daha olumlu bir
iletişim kurulabilir.
Etkin Dinleme
Kişinin duygularını ve ilgisini anlamak, ne söylediğine ve nasıl söylediğine dikkat etmek, gerçek bir konsantrasyon içinde gerçekten dinlemek ve vücut dilini kullanarak dinlediğini belli etmektir.
- Tüm dikkat konuşana verilmeli,
- Konuşan kişiye ismiyle hitap
- edilmeli,
- Göz teması kurulmalı,
- Gülümsemeli,
- Olumlu beden dili kullanılmalı,
- Konuşan kişi yüreklendirilmeli,
Konuşanın sözü kesilmemeli, - asla yargılayıcı olmamalı,
- Geri yansıtma yapmalı,
- Sorularla desteklenmeli,
- Konuşanın kelimeleri kullanılarak özet yapılmalı.
Soru Sorma
Kapalı Uçlu Sorular;
- Kolaylıkla evet / hayır gibi kısa cevaplar verilebilir
- Anlatılanların anlaşılıp anlaşılmadığını değerlendirmeye yardımcı olmaz
- Geri bildirim atlanırsa etkili iletişime engel olabilir.
Açık uçlu sorular;
- Tam anlamıyla kendini ifade etmeye fırsat verir,
- Etkili iletişim sağlanmasına yardımcı olur
- Anlatılanları anlayıp-anlamadığını değerlendirme fırsatı verir
- Geri bildirime izin veren sorulardır.
İlk Yardım Eğitim Takvimi
Eğitim Süresi :
( 16 Saat ) Hafta İçi / Hafta Sonu )
Eğitim Saat Aralığı :
( Öğlen Yemek Arası 1 saat )
Eğitim Zamanları :
Sürekli Yıl Boyu
Sözsüz İletişim
İletişimde sözsüz mesajlar sözlü mesajlardan % 60 oranında daha fazla kullanılmaktadır. Sözsüz iletişimde beden dili olarak adlandırdığımız duruş yada oturuş şekli, el kol hareketleri, baş hareketleri, gözler, ağız kıvrımlarının hareketleri veya diğer mimik hareketleri kullanılan önemli mesajlardır.
Sözsüz iletişimin özellikleri şunlardır:
Kişiler üzerinde direkt etkilidir,
Duyguları daha kolay ifade eder,
Doğru kullanıldığında anlamı pekiştirebilir,
Bazen çift anlam içerebilir,
Yanlış kullanıldığında grup içi iletişimi bölebilir.
Sözsüz İletişim
G: Göz İlişkisi
A: Anlaşılır, ulaşılır olma
Y: Yumuşak olma
E: Eğilerek (hafif) kare oturma
T:Tebessüm etme
Ö: Övgü
S: Sıcaklık
Özet
Bu sunumda, iletişim becerilerinin temel unsurları ele alındı. İletişimin tanımı, amaçları, süreçleri ve ilkeleri hakkında bilgi verildi. Sözlü ve sözsüz iletişim biçimleri, empati ve etkin dinleme becerileri detaylandırıldı. Soru sorma teknikleri ve iletişimde hatırlamayı kolaylaştıran unsurlar açıklandı. İletişimi engelleyen faktörler ve bunların nasıl aşılabileceği üzerinde duruldu.
Eğitime Katılma Şartları

Başvuru Evrakları ?
- Kimlik Fotokopisi
- 1 Adet Fotoğraf
Eğitimin Verildiği Yer ?
- Uygun Teknik koşullar ( Salon (Kişi Başı 3,5m² alan), Projeksiyon, Perde, U-Masa Düzeni ) olduğu takdirde en az 5 kişilik grup olmanız halinde iş yerinizde,
- Eğitim Merkezimizde (Sultaniye Mah. Sıdıka Cebecioğlu Sk. No:10 Kat :2 Esenyurt/İSTANBUL)
Merkezimiz Tarafından Verilen Materyaller ?
- İlk Yardım El Kitabı
- Kalem
- % 85 Başarı sağlayan kişilere Sağlık Bakanlığı onaylı “İLK YARDIMCI SERTİFİKA VE KİMLİK KARTI” verilmektedir.
Eğitimde Kullanılan Araç-Gereç Malzeme ?
- Yetişkin, Çocuk, Bebek İlk Yardım Eğitim Maketi,
- OED Cihazı
- Sargı ve tespit malzemeleri,
- Bandaj,
- Projeksiyon,
- Bilgisayar,
- Yazı tahtası
Eğitim Konuları?
- İlk yardım temel uygulamaları
- Olay yerinin değerlendirilmesi
- İnsan vücudu ile ilgili bilinmesi gerekenler
- Hasta- yaralının değerlendirilmesi
- Temel yaşam desteği (Suni solunum-göğüs basıncı- OED eğitimi)
- Kanamalar
- Isı dengesi bozuklukları
- Yaralanmalar
- Bilinç bozuklukları
- Kırık-çıkık ve burkulmalar
- Zehirlenmeler
- Böcek sokmaları ve hayvan ısırıkları
- Yabancı cisim kaçması ve batması
- Hasta- yaralı taşıma